Terug naar 2005 toen alles begon

19 Jan 2024

20 jaar Sporta Mon Ventoux – deel 1  

In het voorlaatste weekend van juni maakt Sporta de Mont Ventoux voor de allerlaatste keer wat Vlaamser. Want voor de twintigste – en laatste – keer trekt de organisatie, die zijn volk leerde fietsen, naar de mythische berg. Tijd voor een terugblik naar die allereerste editie in 2005 …

Het begon allemaal bij Sporta’s toenmalige voorzitter, dokter Toon Claes. Hij was in zijn jeugdjaren een behoorlijke langeafstandsloper, maar na hardnekkige blessures gingen de spikes de kast in en kocht hij een fiets. Gaandeweg leerde hij de geneugten van zijn stalen ros kennen. Fietsen met een groep vrienden, mooie weggetjes en onwaarschijnlijke vergezichten ontdekken, molens, boerderijen en kastelen tegenkomen waarvan hij geen weet had van hun bestaan, … De fiets schonk het hem allemaal. Bovendien, en als dokter weet hij dat maar al te goed, heeft de fiets specifieke voordelen waarvan de voornaamste is dat je weinig kans hebt op blessures.

Fietskilometers passeren en voor Toon Claes is het duidelijk: het is tijd voor een eerste col. En je raadt het: dat wordt de Mont Ventoux. Hij zag af als nooit tevoren. Het jaar erna ging hij de uitdaging opnieuw aan, mét een betere voorbereiding. Hij werd verliefd. En de liefde van hun voorzitter is het begin van wat ooit de succesvolle Sporta-campagne Mon Ventoux zou worden.

https://sporta.be/userfiles/media/default/foto-collages-startdag3.jpg

EEN SUCCESFORMULE WERD GEBOREN

We bevinden ons in 2005 toen er nog geen sprake was van de totaalcampagne Sporta Mon Ventoux. Sporta lanceerde in dat jaar de actie “Ventourist/Ventousiast”. Twee begrippen die niet in het woordenboek terug te vinden zijn, maar in het sportlexicon wel hun plaats verdienen.

Een Ventourist is een persoon die zijn onsportieve levensstijl heeft afgezworen en zich voorbereidt om de Mont Ventoux één keer op te fietsen. Een Ventousiast is een Ventourist die getraind is om de Mont Ventoux minstens drie keer binnen 24 uur te beklimmen.

https://sporta.be/userfiles/media/default/foto-collages-startdag1.jpg

Het doel van deze eerste campagne is vandaag nog altijd aan de orde. Sporta wil zoveel mogelijk mensen engageren om aan het project deel te nemen en dus te bewegen.  De ingrediënten die daar in 2005 voor gebruikt werden?

-          Vanaf januari mensen via de media oproepen om regelmatig te fietsen

-          Wie inschrijft bij Sporta gaat samen met alle andere ingeschrevenen midden juni de beruchte Ventoux te lijf met de fiets

-          Sporta ondersteunt haar deelnemers met trainingsadvies, - schema’s en materiaal- en voedingstips

-          Deelnemers kunnen zich medisch laten keuren door cardioloog professor Brugada

-          Maandelijks worden de deelnemers uitgenodigd voor gezamenlijke trainingssessies en informatierondes

-          Elke deelnemer krijgt een trainingsdagboek

-          Voor vragen en problemen is er een ombudsdienst en een online forum

Die eerste editie in 2005 lokte meer dan 1.000 fietsliefhebbers. Het jaar daarna verdubbelt dat aantal zelfs. Doorheen de voorbije twintig jaren namen ondertussen meer dan 36.800 deelnemers deel. Samen fietsen ze al 1.300.00 kilometers bij elkaar. En daar hoopt Sporta deze laatste editie nog een heel pak aan te kunnen toevoegen.

 https://sporta.be/userfiles/media/default/foto-collages-startdag4.jpg

Deze terugblik naar de beginjaren van Sporta Mon Ventoux is het eerste artikel uit een reeks van twintig. Want iedere deelnemer heeft zijn eigen verhaal. Net als de medische crew of Discobaar A Moeder dat al ettelijke jaren de apotheose afsluit. Of La Cannibale Eddy Merckx himself of collega’s die met hun bedrijf deelnamen, een verliefde fietser die na zijn beklimming zijn liefje ten huwelijk vroeg…  De komende maanden nemen we je mee op een “trip down memory lane”.